51 سنه


اعد فى بلكونتى كالعاده بشرب قهوتى وسيجاره ابص يمين اشوف زوج وزوجته لسه فى شهر العسل ابص شمال اشوف عيله اعده مع بعضها ابص فى الشارع اشوف عيال بتلعب واللى بتنده على ابنها واللى بينده عى ابنه
خلصت سيجارتى قولت اولع غيرها...يوووه نسيت الولاعه جوه اقوم اجيبها
جيت اقوم ضهرى تعبنى اوى حاولت تانى تعبنى اكتر طب ايه ده انا بقيت مريض مره واحده ولا عشان عندى 51 سنه ايه ده انا عندى 51 سنه مش معقوله دى اول مره اخد بالى من سنى مش مشكله.طب انده على مين يجيبلى ولاعه وانا عايش لوحدى ايه ده دنا عايش لوحدى كمان واول مره اركز فى حاجه زى دى
طب لو مت مين هيحس بيا يا نهار ابيض؟؟؟؟؟؟
ابتديت احس انى بتخنق وابتديت اركز فى موضوع الموت لدرجة انى بجد حسيت انى بموت.انا اللى كنت بروح هنا وهنا ومقضيها بالطول وبالعرض وعايش حياتى اموت لوحدى كده.انا اللى كان ليا اصحاب كتير اوى وعايشها سهرات ومخدرات وحريم يحصلى كده. مقضيها حريم ومعرفتش اتجوزاو بمعنى اصح نسيت اتجوز
اصحابى كلهم اتجوزوا وعندهم اولاد وعايشين فى سعاده وانا ليه كده
واهلى بعدت عنهم وركزت فى شغلى والفلوس والشقه واخرتها هموت لوحدى اهو
عنيا دمعت والخوف اتملك منى انا هقوم انزل الشارع حد يلحقنى
نزلت الشارع ابص يمين وشمال ودمعتى نازله منى ومحدش سائل فيا عندهم حق انا عمرى مكلمت حد فيهم ولا كنت بعمل علاقات مع حد
عايز اصرخ واقول الحقونى انا بموت حد يحس بيا
لقيت حد حط ايده على كتفى وقالى مالك يابنى؟
لقيته شيخ وباين عليه الايمان والتقوى
قولتله انا بموت يا عم الشيخ بموت وهموت لوحدى ومحدش حاسس ولا سائل فيا
قالى استهدى بالله
قولتله انا بموت
قالى صلى على النبى وافتكر ربنا عشان يرضى عليك ويفك خنقتك دى
قولتله انا عمرى مفتكرته يا عم الشيخ تفتكر ربنا هيفتكرنى ويرضى عنى
قالى ربنا كبير
قولتله انا قضيت حياتى كلها تقريبا فى الحرام سواء فى الشغل او بره الشغل او حتى مع الحريم.معملتش حاجه حلوه تخلى ربنا يغفرلى
صعبت على الشيخ اوى وقالى بطل عياط يابنى وحاول تبدا صفحه جديده فى حياتك
قولتله هى فين حياتى
قالى بص حواليك هتلاقى الناس الطيبه كتير
كلمهم اتعرف عليهم هتلاقى اللى بيحبك اكيد
اعمل طيب واتوكل على الله وصلح ماضيك وخلى الحرام يباه حلال
ربنا بيقبل التوبه
شوف بنت الحلال واتجوزها ويكون عندك اولاد واتقى الله فيهم عشان دول هيكونوا هما اللى باقيين ليك ووقت متحس انك تعبان هما اللى هيكونوا حواليك
الحرام عمره موقف جنب اللى بيعمله
لكن الحلال دايما سند اللى بيعمله
سمعت كلام الشيخ لقيت نفسى هديت واستريحت شويه
ابتديت ابص للدنيا بنظره تانيه خالص
عايز ربنا يرضى عنى
هبعد عن الحرام والكره والاذيه وهكون انسان نضيف
رجعت شقتى وحسيت لاول مره برضه انها وحشه اوى
وحشه اوى بكل اللى حصل فيها
وروحت على ايه قرانيه كانت متعلقه عندى وعدلتها وكانت برضه اول مره اشوفها معوجه.ولبست ونزلت رايح لاهلى ومن هناك ممكن ابتدى صفحه جديده فى حياتى زى ما الشيخ قالى وفعلا ربنا غفور رحيم

0 Response to "51 سنه"

إرسال تعليق